Ostatnio temat błogosławionego stanu u kobiet jest mi naprawdę bliski. Pięknie jest obserwować wszystkie przemiany w organiźmie przyszłej mamy jak i mieć ogląd na to, czy podczas tego niezwykłego procesu kobieta ma odpowiednią dla siebie opiekę.
Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę, że ciąża niesie ze sobą nie tylko zmiany fizyczne w ciele kobiety, ale przede wszystkim ma ogromny wpływ na jej psychikę. Fizjoterapeuta pracujący ze sportowcami musi posiadać takie cechy osobowości, które pozwolą mu poprzez zaufanie i szacunek, wpłynąć nie tylko na poprawę zdrowia zawodnika, ale co ważniejsze wesprzeć go mentalnie i pełnić rolę niemalże psychologa sportowego. Z kolei praca z osobami starszymi, jak i osobami zmagającymi się z bólem w codziennym życiu, polega na zmianie nastawienia do wykonywanych aktywności każdego dnia, edukacji prawidłowych nawyków ruchowych, jak i zdrowego stylu życia. Trzeba być w tym zawodzie transparentym, pełnym empatii i zrozumienia, tak aby udzielić odpowiedniej oraz wszechstronnej pomocy (nikt przecież nie mówił, że to będzie łatwa praca;))
Jeszcze innym rodzajem pomocy należy obdarzyć kobietę w ciąży. Jako fizjoterapeutce jest mi łatwiej zagłębić się w potrzeby i dolegliwości związane z tym stanem psycho-fizycznym. Niemniej jednak i tak jest to wyzwanie.
Już na studiach przekonałam się, iż szkoła rodzenia jest bardzo pomocnym narzędziem nie tylko do odczucia pełnej radości z narodzin dziecka, ale także do szczęśliwego przeżywania całej ciąży wspólnie przez przyszłych rodziców. I tutaj rola fizjoterapeuty odgrywa kluczową rolę.
Bowiem przygotowanie do narodzin dziecka jest procesem, w którym rodzice zaznajamiają się z podstawowymi zadaniami jakie czekają ich podczas ciąży, porodu i po porodzie. Rodzicie niezależnie od tego, czy jest to ich pierwsze czy kolejne dziecko potrzebują interdyscyplinarnej wiedzy. W związku z tym ich edukacja ma na celu uświadomienia, że ciąża i poród to nie są stany chorobowe, lecz normalny okres życia, a samo oczekiwanie przyjścia na świat dziecka bardzo wzbogacającym i cennym doświadczeniem.

Współczesna szkoła rodzenia jak i indywidualna sesja z fizjoterapeutą polega na:

– fizycznym przygotowaniu ciężarnej do porodu poprzez naukę odpowiednich ćwiczeń ruchowych i ćwiczeń oddechowych

– edukacji profilaktyki zdrowia kobiety i dziecka w czasie ciąży realizowanej przez Psychoprofilaktykę Porodową

– pedagogizacji czyli teoretycznym przygotowaniu do porodu oraz zapobieganiu uciążliwościom i patologii w czasie ciąży

– propagowaniu zasad higieny w czasie ciąży, porodu i połogu

– utrzymywaniu psychologicznej równowagi w organiźmie ciężarnej

– a także na pogłębianiu dialogu rodziców przygotowując ich tym samym do przyszłej roli rodzicielskiej

Sporo tego… Ale to wszystko jest niezmiernie istotne aby zapobiegać komplikacjom podczas ciąży czy powikłaniom porodowym.
Nauka prawidłowego oddychania podczas akcji porodowej, przyjmowanie pozycji przeciwbólowych czy innych sposobów radzenia sobie z bólem to według mnie najistotniejsze elementy, które powinien przekazać rodzącej fizjoterapeuta. A to wszystko dla prawidłowego przebiegu porodu. Rodząca dobrze przygotowana do swojej roli potrafi współpracować z personelem medycznym, głównie z położną i fizjoterapeutą. Wspieranie rodzącej i pomaganie jej poprzez instruktaż oddychania czy przyjmowania pozycji porodowych zapewnia jej poczucie bezpieczeństwa, swobody i spokoju.
I jest jeszcze jedna rzecz, którą mogę zaoferować kobiecie w ciąży 🙂

MASAŻ

Naprawdę polecam bo pomaga 🙂 🙂 🙂